afgelopen expo’s

Expo Koperen draad de grond in – Karo Vrints & Amina Belôrf

 21 oktober 2022 tem 11 december 2022

Over de expo Koperen draad de grond in

Voor de expo ‘koperen draad de grond in’, gaan Karo Vrints en Amina Belôrf in dialoog. Amina schrijft proza en poëzie en maakt theater. Karo schildert, naait, drukt en tekent haar eigen beeldtaal.

Ergens in het midden raken de twee kunstenaressen elkaar. De kunstfilm Body As Canvas , een cocreatie van videokunstenaar Roland Méliès en Karo vormen het anker. De beelden raken Amina, de woorden van Amina raken Karo. De beelden en woorden creëren samen meer.

‘Koperen draad de grond in’ herbergt de zoektocht van hen beiden naar bodem om op te staan.

Over de kunstenaars

Karo Vrints (°’81) studeerde af als kunstschilderes, maar ze denkt verder dan het klassieke doek met verf. Met beelden opgebouwd uit mixed media vertelt Karo verhalen die vaak geëngageerd zijn. Kunst doet haar nadenken over het (samen)leven en de rol die zij als mens daarin speelt. Maatschappelijke thema’s zoals hoe de mens omgaat met zijn mede-aardbewoners en zijn omgeving vinden hun weg naar haar canvas.

Maar wat haar nog het meest begeestert, zijn de collectieven die ze vormt met andere artiesten.

In 2018 won Karo de kunstprijs Campuscrack aan de Universiteit Antwerpen.

Amina Belôrf (°’90) staat op de planken, schrijft poëzie en proza en maakt theater. Ze schreef als columniste bij VRTnws, Knack en Mo magazine. Haar poëzie verscheen onder meer in de Poëziekrant, DW B magazine en Het Liegend Konijn. Ze debuteerde met de dichtbundel Zonder het licht te breken (Epo, 2020) die ondertussen aan de achtste druk toe is.

Momenteel werkt Belôrf aan een nieuwe dichtbundel. Als dichter verbindt ze mensen met woorden, onderstreept ze alles dat tussen de lijnen niet gezegd maar wel gevoeld wordt.

Met de expo ‘Koperen draad de grond in’ laat ze de geschreven binnenwereld samensmelten met de beeldwereld van kunstenares Karo Vrints. De boeiende reis die ze samen ondernemen herbergt de zoektocht naar de verbinding om dezelfde strijd in het leven te delen met elkaar.

08-©-Roland-Pauwels

Image 1 of 33

#koperendraaddegrondin

www.karovrints.be
https://www.facebook.com/karo.vrints
https://www.instagram.com/karovrints/
https://www.facebook.com/amina.belorf
https://www.instagram.com/aminabelorf/


EXPO VCTR

Over de kunstenaar:

VCTR, ook gekend als Victor Peeters, is een kunstenaar afkomstig uit het verre Willebroek. Sinds dit jaar is hij ook bewoner van 2060. Zijn acryl schilderijen kunnen bekeken worden als impressionistische popart. Inspiratie haalt hij uit muziek, film en dagelijkse toevalligheden. De overgang van dag op nacht is een thema dat regelmatig valt terug te vinden in zijn werken.
……………..
VCTR, also known as Victor Peeters, is an artist who is originally from the far Willebroek. Starting this year he is also an inhabitant of 2060. His acrylic paintings could be seen as impressionistic popart. He gets his inspiration from music, movies and daily randomness. The shift
from day to night is often a theme in his works.

 
De expositie viel van 26 augustus tot 16 oktober 2022 te bewonderen in de expositieruimte van expobar de lichtkaai in de Ellermanstraat 66 te 2060 Antwerpen.
 

EXPO FREDERIK RIETDIJK:

Over de kunstenaar:

Mijn naam is Frederik Rietdijk en ik schilder mijn schilderijen als een ode aan het leven.

Wanneer ik schilder, gaat mijn vakmanschap gepaard met schoonheid en liefde. Dat komt tot uiting in de verf, de toets, de kleuren en compositie.

 
De expositie viel tot begin januari 2022 te bewonderen in de expositieruimte van expobar de lichtkaai in de Ellermanstraat 66 te 2060 Antwerpen.
 

 


EXPO ROTOR:

Lees hier wat De Natiebuur[t]  over Rotor schrijft (auteur Sven Clymans)
 
“Kunst van eigen bodem in 2060”
 
Ron die zelf al 50 jaar deel uit maakt van de Natiebuurt koos niet voor niets een lokale expositieruimte. Hij draagt de buurt een warm hart toe en vindt dat elke vorm van kunst een thuis verdiend in 2060. Dat is ook gelijk waar “de lichtkaai” voor staat.
Een expobar in het hart van 2060 die plaats biedt aan verschillende vormen van kunst variërend van muziek tot beeldende en toegepaste kunst.
 
Ron die vroeger professioneel in de wereld van de lichtreclame werkte maakt nu kunst met een grote “K”. Hij recycleert  materialen en geeft ze een nieuwe functie in onze materialistische samenleving of blaast oude beelden een nieuw grafisch leven in.
 
Wij bezochten de expo en zijn alvast laaiend enthousiast. We laten Ron zelf aan het woord over zijn passie, zijn kunst en zijn boodschap.
 
Ron:
Mijn kunst ontstaat uit beelden en gebeurtenissen die ik grafisch vormgeef door elementen toe te voegen of juist weg te laten. Het is de stroom aan gedachten of de visie die ik op dat moment heb die maken of een werk voor mij af is of niet.
 
De boodschappen van mijn werk kunnen een knipoog zijn naar de samenleving, een ode aan mijn vrienden of een nieuwe kijk op religie. 
 
Neem bijvoorbeeld mijn werk “Active Battle”
De boodschap dat dit werk uitdraagt is de rekening die wij betalen voor geëxporteerde maar bovenal Belgische energie naar de heilige graal Frankrijk.
 
Het laatste werk wat ik aan mijn collectie toevoegde “Touch” ontstond in volle Corona tijd en is een hunkering naar dat wat we zo misten; elkaar aanraken, knuffelen en lichamelijke verbondenheid voelen.
 
Wandelend doorheen deze expositie deelt Ron niet enkel verhalen maar voel je ook de energie die hij in zijn werken stopt. Op een ingetogen maar passionele manier loods hij ons doorheen zijn werken die met recht en reden “kunst van eigen bodem” genoemd mogen worden.
 
De expositie rotor van kunstenaar Ron Torfs valt nog tot 03 oktober te bewonderen in de expositieruimte van expobar de lichtkaai in de Ellermanstraat 66 te 2060 Antwerpen.
 

 

 
 
ZA 14 / 12 TOT EN MET  ZO 02 / 02
vernissageFM (13)
vernissageFM (6)
vernissageFM (11)
vernissageFM (7)
vernissageFM (2)
vernissageFM (12)
vernissageFM (14)
vernissageFM (15)
vernissageFM (16)
vernissageFM (17)
vernissageFM (18)
vernissageFM (19)
vernissageFM (20)
vernissageFM (21)
vernissageFM (22)
vernissageFM (23)
vernissageFM (25)
vernissageFM (24)
vernissageFM (26)
vernissageFM (27)
vernissageFM (28)
vernissageFM (8)
vernissageFM (9)
vernissageFM (29)
vernissageFM (30)
vernissageFM (32)
vernissageFM (31)
vernissageFM (33)
vernissageFM (35)
vernissageFM (34)
vernissageFM (37)
vernissageFM (38)
vernissageFM (39)
vernissageFM (40)
vernissageFM (1)
vernissageFM (3)
vernissageFM (4)
vernissageFM (5)
vernissageFM (10)
vernissageFM (36)

After a year of travelling and working around the globe, photographer Stefaan Willaert is back in his home country Belgium with some brand new work.

This time around he will take you on a journey through his personal dimension of space and time which was heavily influenced by his worldwide encounters of the last few years, so expect some very different angles and viewpoints from his previous work.


 

07/09/2019 – 10/10/2019 ‘PLAN B’ embroideries, sculptures ‘ by El Vis.

In deze tentoonstelling toont El Vis vazen, borduurwerken en sculpturen waarin keramische producten worden gecombineerd met andere materialen zoals textiel en brons.

Zoals het op de website van El Vis reeds prachtig verwoord staat:

De wereld van Visschers wordt bevolkt door vreemdsoortige, hybridische wezens: dieren met menselijke trekjes, of net andersom. Samen vormen deze bizarre schepsels een theater van de menselijke – al te menselijke – dwaasheden, angsten en verlangens. Voor helden is hier geen plaats, of het moeten helden op sokken zijn. Tragikomisch, zo kan je deze figuren in een woord omschrijven. Het heerschap ziet er zo zielig uit dat het bijna ondraaglijk wordt om er naar te kijken. Tegelijk heeft het ook iets grappigs, pijnlijk grappig wel te verstaan. Toch spreekt er uit het werk van Ellen Visschers veel mededogen. 

Haar oeuvre reflecteert het spanningsveld tussen ons aller zoektocht naar het “ware geluk” en het onvermijdelijke falen van die tocht.

www.ellenvisschers.com

The work of Ellen Visschers mainly comprises sculptures, Drawings and installations in which colorful ceramic objects are combined with other materials such as textile, plastic and wood.

Elvis’ world is populated by strange hybrid creations: animals with human traits or visa versa. Together these bizarre creations form a theatre of human -all too human- follies, fears and desires. There is no place for heroes or they must be heroes on socks. Tragicomic is the word you can describe these figures. Yet there is much compassion in the work by Ellen Visschers.

Her oeuvre reflects the tension between our  search to ‘true happiness’ and the inescapable failure of that search. (text from her website)

Enkele sfeerbeelden van de opening op 23 augustus:

el vis expo (01)
el vis expo (0)
el vis expo (7)
el vis expo (8)
el vis expo (9)
el vis expo (10)
el vis expo (14)
el vis expo (15)
el vis expo (22)
el vis expo (24)
el vis expo (25)
el vis expo (29)
el vis expo (30)
el vis expo (4)
el vis expo (5)
el vis expo (39)
el vis expo (6)
el vis expo (41)
el vis expo (1)
el vis expo (43)
el vis expo (47)
el vis expo (49)
el vis expo (52)
el vis expo (51)
el vis expo (54)
el vis expo (55)
el vis expo (61)
el vis expo (66)
el vis expo (64)


 

23/08/2019 – 01/09/2019 Sarah Skoric en Annick Hitchpussy stellen tentoon.

Voor enkele sfeerbeelden van de opening op 23 augustus kan je HIER kijken.


15/06/2019 – 27/07/2019: video / vanishing prints by Philippe Werkers.

Enjoy some impressions of the opening on saturday 15th of june HERE.